ترجمه مقاله از ژورنال Nature با عنوان: Why we launched Denmark’s second Young Academy (and what’s different about it)

این مقاله ترجمه‌ای از مقاله‌ای از ژورنال معتبر Nature می باشد:

عنوان:

Why we launched Denmark’s second Young Academy (and what’s different about it)

لینک مستقیم دسترسی به مقاله:

برای دسترسی به مقاله اصلی اینجا کلیک کنید.



ترجمه مقاله (توسط واحد تولید محتوا با کمک دپارتمان هوش مصنوعی شرکت حامی صنعت):


توانمندسازی دانشمندان نوپا برای مواجهه با چالش‌های پیچیده

همزمان با مواجهه محققان اوایل دوره شغلی _(early-career researchers)_ با چالش‌های فزاینده پیچیده – از تغییرات اقلیمی گرفته تا تحول دیجیتال – ضروری است تا آن‌ها برای برداشتن گام‌های جسورانه، تشکیل شبکه‌های پایدار و ترویج علمِ خدمت‌گزار جامعه، توانمند شوند.

نقش آکادمی‌های جوانان ملی

آکادمی‌های جوانان _(Young Academies)_ که معمولاً توسط پژوهشگران در آغاز مسیر مستقل تحقیقاتی تأسیس می‌شوند، به این گروه صدا داده و به شنیده شدن آن‌ها نزد دولت‌های ملی و جامعه گسترده‌تر کمک می‌کنند. در حال حاضر بیش از ۶۰ آکادمی جوان (و شبکه‌های مشابه) در جهان فعالیت دارند.

تولد ساختاری نوین در دانمارک: YATSI

اما در سال ۲۰۲۳، یک آکادمی جوان متفاوت در دانمارک تأسیس شد. YATSI با هدف اعطای صدایی به پژوهشگران و متخصصان حوزه‌های STEM _(science, technology, engineering and mathematics)_ در مراحل نخستین شغلیشان – شامل نمایندگانی از هر دو حوزه صنعت و دانشگاه – و همچنین تقویت همکاری میان این دو بخش شکل گرفت.

بانیان این ایده

سازندگان سه‌گانه‌ی YATSI (ساندرا وینگارد ترانه _(Sandra Wingaard Thrane)_، یانوس یول اریکسن _(Janus Juul Eriksen)_، آندریاس هاوگارد لاوستسن-کیل _(Andreas Hougaard Laustsen-Kiel)_ و کیرستن ماری اورنسبیِگ ینسن _(Kirsten Marie Ørnsbjerg Jensen)_) احساس نیاز به یک آکادمی جوان متمرکز صرفاً بر STEM را درک کرده بودند. ترانه در ۲۰۱۷ به‌عنوان هم‌بنیان‌گذار استارتاپ زیست‌فناوری بکتولایف _(Bactolife)_ در کپنهاگ شروع کرد و اکنون مدیر ارشد علمی آن است. اریکسن محقق شیمی در دانشگاه صنعتی دانمارک _(Technical University of Denmark, DTU)_ در کونگنس لینگبی است. لاوستسن-کیل مرکز فناوری پادتن‌ها را در DTU رهبری می‌کند و والمضمون‌سازی می‌شود. ینسن نیز پژوهشگر حوزه نانومواد در دانشگاه کپنهاگ است.

ساختار و عضویت

YATSI هم‌اکنون سالانه چهار جلسه حضوری و چندین نشست موردی در قالب سه کمیته خود برگزار می‌کند. اجلاس‌ها توسط دانشگاه‌ها و شرکت‌ها میزبانی شده و موضوعاتی از توسعه شغلی تا آموزش و سیاست‌گذاری STEM را پوشش می‌دهند. عضویابی _(Fellows)_ بر اساس درخواست کتبی و مصاحبه حضوری انجام می‌شود. متقاضیان باید مدرک دکتری (یا معادل) خود را در طول هفت سال گذشته اخذ کرده باشند. دوره عضویت پنج ساله است و آکادمی توسط شورایی پنج‌نفره مدیریت می‌شود.

امید داریم ظرفیت کامل یعنی نزدیک به ۴۰ عضو را تا ۲۰۲۷ داشته باشیم (این تعداد برای بهینه‌سازی ارتباطات، شبکه‌سازی و فعالیت گروهی و همچنین برای نمایندگی متخصصان STEM مراحل ابتدایی شغلی در دانمارک تعیین شده است).

تنوع و تأثیر

اعضای فعلی ما از شش دانشگاه و نه شرکت یا استارتاپ در سراسر دانمارک و با سوابق متنوع در علوم پایه، مهندسی و فناوری می‌آیند. تخصص‌هایشان فیزیک، شیمی، مهندسی، علوم غذایی، زیست‌شناسی، فناوری اطلاعات، امنیت سایبری و ده‌ها زمینه دیگر را در بر می‌گیرد. ترکیب متوازن و متنوعی از پروفایل‌های صنعتی و آکادمیک، شامل پژوهشگران دانمارکی و سایر ملل شاغل در دانمارک وجود دارد. زبان مشترک YATSI انگلیسی است. به عنوان یک پژوهشگر فرانسوی مقیم دانمارک، عضویت در YATSI فرصت استثنایی برای شبکه‌سازی با دانشمندان هم‌تراز خود است. و در کمیته تعامل، در گردآوری مشاوره‌هایی درباره ارتباطات موثر صنعت و دانشگاه مشارکت داشته‌ام.

سه کمیته کلیدی

کمیته سیاست (POLICY)

این کمیته میکوشد صدای متخصصان جوان در گفت‌وگوهای پیرامون آموزش عالی، تأمین مالی تحقیقات و توسعه فردی شنیده شود. فرصت‌های شغلی در دانمارک و اروپا را نیز برجسته می‌کند. نیاز قابل توجهی برای همکاری نزدیک‌تر بین علوم دانشگاهی و تجاری‌سازی صنعتی احساس می‌شود. این کمیته درصدد جذب حمایت برای برنامه تبادل فرصت مطالعاتی دانشگاه-صنعت _(sabbatical-exchange programme)_ است تا به اعضا درک بهتری از ارتباط پژوهش‌های آکادمیک با نیازهای دنیای واقعی داده و تضمین کند که فعالیت‌های صنعتی متأثر از دانش علمی روزآمد باشند.

کمیته الهام‌بخشی (INSPIRE)

(هیچ محتوایی برای پاراگراف این بخش وجود ندارد)

کمیته تعامل (INTERACT)

نمونه‌ای است از تلاش‌های YATSI برای جای خالی جذب جامعه، نمایش گستره و تنوع حوزه‌های STEM در دانمارک و ترویج دانش در مورد تحقیقات و نوآوری در علوم پایه و فناوری.

TelegramWhatsAppLinkedinWebSiteInstagram